jonka sivuilta löytyi tällainen kirjallisuusaiheinen haaste. Kiitos!
1.
Millä kielellä luet ja millä kielellä/kielillä luet eniten? Onko eroja?
Kielijärjestys on tämä: 1. suomi, 2. ruotsi, 3. saksa. Jos kirjan teksti vie mukanaan, unohdan kokonaan, millä kielellä se on kirjoitettu. Englannin kielellä luen myös, en tosin yhtä sujuvasti kuin edellisillä ja itku melkein tulee, kun huomaan, kuinka toivotonta on nykyään edes aloittaa kokonaisen kirjan lukeminen ranskaksi.
2.
Mikä kirja on tehnyt sinuun vaikutuksen?
Kuten kaikilla kirjojen ystävillä, on minullakin monta mieleen jäänyttä kirjaa. Yksi niistä on Markus Zusakin
Kirjavaras. Hieno kirja, kertojana kuolema, mutta sympaattinen sellainen.
3.
Mikä kirjannimi kuvaisi sinua/elämääsi?
Vilkaisin kirjahyllyymme ja löysin kaksi elämääni sopivaa kirjannimeä: Ilja Repinin
Mennyt aika läheinen, sekä Janne Gallen-Kallela-Sirenin
Minä palaan jalanjäljilleni. Nämä kertovat niin selkeästi asian, joka vie paljon aikaani, mutta myös antaa paljon, eli kiinnostukseni sukuni historian tutkimiseen.
4.
Mitä lukeminen sinulle merkitsee?
Kirjat ovat "ilma, jota hengitän". Onko elämää ilman kirjoja? Paperille painetut kirjat ovat tietenkin edelleen ykkössijalla, mutta minulle käyvät myös e-kirjat ja äänikirjat, kunhan vain saan olla kirjallisuuden parissa.
5.
Mikä on tällä hetkellä lempikirjailijasi?
Nyt olen tylsä ja toistan itseäni: Margaret Atwood ja Carol Shields. Yöpöydällä on aina joku Shieldsin kirjoista.
6.
Mihin seikkailuihin kirja on sinut vienyt?
Voi noita mielikuvitusseikkailuja, joihin pääsin mukaan lukiessani aikoinaan fantasiakirjallisuuden klassikkoa,Tolkienin
Taru sormusten herrasta. Toisenlainen seikkailu oli seurata Buendían suvun mielikuvituksellisia vaiheita Marquezin kirjassa
Sadan vuoden yksinäisyys.
7.
Katsotko kirjoista tehdyt elokuvat?
EN! Tai ehkä jonkun harvan olen katsonut.
8.
Kerro kammottavin ja paras kokemus käännöskirjasta.
Voi, kun en saa mieleeni tuota huonoa käännöstä, vaikka juuri melko hiljattain törmäsin kömpelöön sellaiseen. Muistan vain kauhistelleeni. Yleensä kääntäjät kyllä osaavat työnsä. Runojen kääntäminen on asia erikseen eikä varmaankaan helppoa, mutta Bo Carpelan on onnistunut hyvin kääntäessään ruotsiksi esimerkiksi Helena Anhavan runoja ja Carpelanin
Lehtiä syksyn arkistosta on käännöksenä yhtä hyvä kuin alkuperäisenä.
9.
Minkä kirjan olet viimeksi jättänyt kesken?
Harvoin jätän kirjaa kesken, "lepäämään" voin kyllä siirtää jonkun ei niin miellyttävän. Joskushan voi käydä niin, että mieli muuttuu, kun on lukenut kirjaa vähän pitemmälle. Sisukkaasti jaksoin lukea loppuun Haahtelan
Lumipäiväkirjankin, joka ei sitten ollut minun kirjani, niin paljon kuin sitä ollaankin ylistetty.
Muita ei nyt sitten tule mieleen kuin kauan sitten kesken jäänyt Volter Kilven
Alastalon salissa.
10.
Mitä kirjaa suosittelet minulle?
Suosittelen Mary Ann Shafferin & co:n kirjaa
Kirjallinen piiri perunankuoripaistoksen ystäville, jos et ole sitä jo lukenut. Siinäpä lämminhenkinen hyvän mielen kirja!