29.6.2014

Leikki on lasten työtä

ja se leikkiminen voi olla aivan oikeaakin työtä, kuten saimme tässä eräänä päivänä nähdä.


Puutarhassa riittää aina tekemistä. Maa on nyt rutikuiva pitkän sateettoman kauden jälkeen eikä siinä muu auta, kuin kastella kunnolla, tuumi kesälomaa viettävä 8vee.


Seuraavana aamuna, kun haimme pikkupojatkin kaveriksi, jatkui ahkerointi. Lapset juoksivat autosta suoraa päätä puutarhaan ja aloittivat rikkaruohojen kitkemisen. Näytti olevan mieluista työtä, kun he tekivät sen ihan oma-aloitteisesti. Miltähän  tuo sama työ olisi maistunut, jos käsky olisi tullut muualta:-)


Päivänkakkarat aikovat vallata kaikki kukkapenkit, samoin lemmikit ja varsinkin leinikit pitkine juurineen. Ei hätää, tälle porukalle se ei ole mikään ongelma.


 Välillä on mehupaussi paikallaan!


Leikin avulla lapset eläytyvät erilaisiin rooleihin ja oppivat senkin kautta tuntemaan ympäröivää maailmaa. Nämä Monster High-hahmot ovat nyt pikkutyttöjen kiinnostuksen kohteina, tuskin  kuitenkaan roolimalleina. 


Mitähän näistä peleistä oppii? No ainakin nopeaa reagointia ja siinä aikuiset jäävät auttamatta häviölle.



iPadista voi katsoa Pikku Kakkosta ja Muumeja ja  pelejä löytyy joka lähtöön, mutta  tästä oman arvonsa tuntevasta viisivuotiaasta on tulossa samanlainen vanhojen oikeiden pelien ystävä kuin noista kahdesta isommasta – "kuka tulee pelaamaan Afrikan tähteä, Dominoa, Monopolia?" on tuttu pyyntö nykyään.  Jotenkin tuntuu niin hyvältä, kun kaikkea vanhaa ei heitetä romukoppaan. Sen takia jopa minä, en mikään peli-ihminen, suostun pelikaveriksi. Tammeen saavat pyytää kaveriksi tuon perheen innokkaamman pelaajan.




20.6.2014

Jatketaan väriteemaa


Tällä hetkellä puutarhassamme on  melko paljon erilaisia punaisen vivahteita.


Löytyy karmiininpunaista,


ruusunpunaista,

lohenpunaista,

verenpunaista



ja purkanväristäkin löytyy –  ainakin puutarhapöydän äärellä avatusta kirjekuoresta, tämä käsinvärjätty lanka kun on nimeltään Bubbelgum. 
Mikä yllätys olikaan, kun sain Ravelryn En liten stickutmaning 2013 arvonnassa näin hienon palkinnon. Kerroin siitä kuukausittain, esimerkiksi täällä KLIK, kannatti siis olla ahkera! Saa nähdä, mitä langasta keksin tehdä.



Oranssipunaista näkyy  kartassa, josta voi todeta, että vielä on täällä Länsi-Suomessa ollut suhteellisen lämmintä, mutta pian on luvassa aivan toisenlaista säätä.



Tulee siis kiire saada 8veelle toinenkin ranneke valmiiksi. tytön äitihän sai jo aikaisemmin samanlaiset KLIK



Juhannusruusu tuokoon viestin  keskikesän juhlasta, juhannuksesta. Ehkä emme voi nauttia siitä luonnon helmassa, mutta onhan meillä katto päämme päällä, valon juhlaa voi viettää rattoisasti sisätiloissakin. Ja hyvänen aika, eihän kesä nyt tähän lopu!



5.6.2014

Päivän väri olkoon sininen, punainen ja myös sinipunainen



Kuten jatkuvasti toitotan, eivät nämä kolmenkymmenen asteen lämpötilat ole minua varten.


Niinpä sekä Rentoakankaali (Ajuga reptans),


 että itse akk... tai siis rouva ottivatkin hiukan rennommin tämän päivän. Pitäähän puutarhasta nauttiakin välillä eikä vain rehkiä hiki hatussa. Voi, miten nuo yrtit tuoksuvatkaan!!



Lobelia kuuluu pakollisiin kesäkukkiimme, tässä se sai valloittaa yksin tuon linnan, mutta viihtyyhän se hyvin yhdessä muiden kanssakin.


Lemmikki, nimikkokukkani. Tai niin ainakin kouluaikojen ruotsinopettajamme tiesi kertoa. Mielihyvin uskon tuohon tarinaan.


Vaatimaton ja sievä kesän aikainen kukkija, mutta mikä tämän nimi nyt onkaan, en muista.


Alkukesän suosikkini on kyllä kukkiva omenapuu, mutta niin kovin lyhyt on sen kukinta-aika!



Syreeninkukka on kaunis lilanvärisenä,



 valkoinen on myös yhtä kaunis, vaikka tämä kuva ei sitä todistakaan. Taisi olla liian kirkas aurinko.



Ei kesää ilman orvokkeja eikä laventelia!



Näitä laventeliruukkuja minulla on senkin takia  puutarhassa siellä täällä, kun luin, että kissat eivät laventelin tuoksusta pidä ☺. Toivottavasti naapuritalon neljä kissaa ovat myös tätä mieltä!

Alkukesän kukkamuistot on nyt tallennettu iloksi ainakin itselleni,  ehkä myös muille.



31.5.2014

Pysymmekö perässä?


Tänään satoi, joten ne 32 lämpöastetta, joista saimme nauttia viime viikonloppuna saavat lämmittää enää vain muistona mieltämme.


Kesämökin pihalla saavat voikukat nauttia vapaudestaan, kun niiden kiusaaja, eli minä, olen täällä kotona yrittänyt keksiä sisähommia.

Laitan talteen silloin tällöin kiinnostavia lehtijuttuja ja nyt osui käsiini sattumalta tämä Hesarin tammikuinen artikkeli KLIK ,  otsikko on Niinköhän tarvitset tätä enää. Juttu inspiroi minua kulkemaan sen tekijöiden jalanjälkiä ja  nyt rupesi jälleen kerran kauhistuttamaan  tämä kotimme tavaranpaljous, joka sitä paitsi on jäämässä uuden tekniikan jalkoihin.


Näitä kirjahyllyjä on meillä melkein joka huoneessa – tulisipa tilaa, jos tiedot olisivat pienillä muistitikuilla, tai siirtyisimme tosissamme e-kirjoihin eikä vain kokeilumielessä, kuten nyt. Poskia vähän punoittaa, kun luen kuinka vanhanaikaisia olemme, sillä kuulumme niihin harvoihin, joiden hyllyistä löytää 12-osaisia tietosanakirjoja, kartastoja ja sanakirjoja. Googlestahan mekin tiedot haemme ja pöly vain pöllähtää kirjoista, kun joskus haemme tiedot vanhaan hyvään tapaan.



Tämäkin "entisaikojen" tarve-esine saa vähitellen häipyä tieltä, sillä eihän noita Cd-levyjä enää musiikin kuunteluun tarvita? Netistähän kaikki löytyy, ladataan sieltä!



Tämän laitteen edessä ei enää tule perheriitoja, kun jokainen katsoo omista tableteistaan itseään kiinnostavat ohjelmat, kaukosäädin saa suosiolla jäädä isännän käyttöön:-))


Myös tämä laite on jo "antiikkia", mutta onneksi  toimii hyvin, joten vielä voimme katsella vhs-nauhojamme ja dvd-levyjämme,  joihin olemme tallentaneet mukavia matkamuistoja.
Meidän taloutemme kuuluu siihen viidennekseen, jolla yhä on lankapuhelin, joka ei pirise enää muuten kuin lehtimyyjien soittaessa. Yksi lähisukulainen soitteli vielä hiljattain, mutta nyt on sielläkin päässä siirrytty kännykkään. Miksihän meillä tuo vielä on ja jopa kolmin kappalein. Huh huh.

Pieni kännykkä on ottanut monipuoliset tehtävät hoitaakseen, ajoihan se pois tuon lankapuhelimen tykötarpeineen, eli puhelinpöydän, osoitemuistiot, puhelinvastaajan ja sitten vielä herätyskellon! 

Perinteistä kaunista kahvikuppia ei tekniikka sentään voi korvata,


mutta sen tekee suuri, konstailematon käteen hyvin sopiva muki.

Muumipapan lepohetki sopiikin tähän hyvin, sillä mielenkiintoisen artikkelin kirjoittaja totesi lopuksi näin: "Korvaamme laite kerrallaan vanhaa tekniikkaa – ja koti mukautuu tavara tavaralta uusiin vaatimuksiin. 
Mutta on jotain pysyvääkin. Nukkuminen, syöminen ja lepääminen ovat edelleen perustarpeita. Vai onko joku virittänyt niihinkin jo uusia ratkaisuja? Ehkä."


14.5.2014

Tämän päivän väri olkoon valkoinen


Mihin tuo aika oikein kuluukaan? Blogipäivitykset vain harvenevat ja harvenevat ja käsitöitäkin tulee tehtyä vain joko matkalla jonnekin, tai vaikkapa illalla myöhään samalla, kun katselen netistä aikaisemmin näkemättä jääneitä, kiinnostavia tv-ohjelmia.


Puikoilla tällä hetkellä: valkoista bambulankaa.



Puutarhassa samaan aikaan: valkoinen jouluruusu. Se osaakin aina yllättää, mistähän se juuri nyt keksikin avautua?



Valkovuokotko sitä inspiroivat?



Lisää valkoista puutarhassa: sipulit on istutettu ja piilotettu harakoilta. Sama asia on tehtävä härkäpavuille ja herneille, joita lähden tästä nyt kylvämään. Liotin niitä kulhossa yön yli, en sen takia, että maistuisivat paremmin fasaaneille ja noille harakoille, vaan että itäisivät nopeammin! Tillit ja salaatinsiemenet pääsevät myös maahan, ehkä vasta huomenna. 

Kalpea salaatinlehti työntyy maasta,
hiljaa, varoen
millaiseen seuraan joutuu.
-Risto Rasa-

24.4.2014

Työtä ja huvia



Hieno aurinkoinen kevätpäivä houkutteli ulos, joten lapio ja talikko vain esille ja hommiin,
mutta ensin pieni pysähdys kukkapenkin luona – mitä muuta voi tehdä kuin huokailla ihastuksesta nuo kauniit sinivuokot nähdessään.






 





*********************



Pääsiäisen aikoihin kävimme ihailemassa iloista kuvataidetta
 

 

 ja  lauloimme Lego-fanille "Paljon onnea vaan, paljon onnea vaan...", tai oliko se "Ja må han leva, ja må han leva...."



Samalla  vierailulla saimme nauttia tällaisestakin silmänruoasta. Maittavaa oli.




Pääsiäisen jälkeen tuli iloinen yllätys. Nam!



Tämä ei ollut yllätys, vaan hartaasti odotettu inspiraation tuoja, Oma koppa [klik]







17.4.2014

No mitä nyt on tullut tehtyä?


Jonkin verran puutarhatöitä  ainakin.


Saa nähdä, mitä vanhin omenapuumme piti siitä, kun karsin sen oksia aika reippaalla kädellä. Kauniisti oksat kukkivat sisällä maljakossa, toivottavasti aikanaan ulkona puutarhassakin.





Kun näin nämä "Blonde"-ranteenlämmittimet/kämmekkäät, tai mikä nyt on oikea nimitys, norjalaisessa med pinner-blogissa, innostuin heti kutomaan sellaiset tytölle, hän kun aina valittaa kylmiä käsiään.  Lankana käytin Kiertin hamppulankaa.







Näyttää siltä, että joka vuosi on keksittävä uusi tapa tehdä pääsiäismunia. Aikaisemmin olen tehnyt huovutettuja tai paperipäällysteisiä [klik], mutta tämän vuoden pääsiäismunaidea tuli sattumalta, kun näin lehdessä nämä kaksi ohjetta Arnen ja Carloksen Pääsiäiskoristeet-kirjasta ja taas KLIK.