10.7.2017

Hieno uutinen

Tänään, 10.7. saa lipun nostaa salkoon Helene Schjerfbeckin ja Suomen kuvataiteen päivän kunniaksi. Mikä sen hienompaa! [klik]


Muistan kaukaa kouluajoilta, kuinka kuvaamataidon opettaja tutustutti meidät Helene Schjerfbeckin maalauksiin ja kuinka ihastuin niihin heti.


Kansakoulutyttö 1908


Lukevia tyttöjä



Helene maalasi mielellään ihmisiä kirjaan syventyneenä.


Minä taas olen syventynyt näihin hänestä kertoviin teoksiin, Riitta Konttisen Oma tie, Rakel Liehun Helene, Edith Södergranin ja Helene Schjerfbeckin taide- ja runokirjaan Kohtaamisia ja Kansalliskirjaston aineistosta löytyviin uutisiin ajalta, jolloin Helene S. eli.


Olen omistanut kalliin jalokiven -
hurmion.... Sellaisen omistaja
voisi vaikka istua tien vieressä
ja kerjätä, onnellisena.
(Rakel Liehu: Helene)



Pakkohan oli lisätä vielä kirja, jonka olin vähällä unohtaa, kun ei ollut omalla paikallaan kirjahyllyssä. Tästä kerroin jo kauan sitten täällä [klik]




8 kommenttia:

  1. Voi miten hieno juttu! Minä olen matkustellut moneen eurooppalaiseen kaupunkiin Helenen perässä. ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan, että olet maininnut siitä joskus. Teillä onkin yhteistä tuo kansainvälisyys:)

      En ymmärrä, miksi tämä blogi latautuu nyt niin hitaasti eivätkä kuvat "toimi" kuten aikaisemmin.Olen yrittänyt kaikkia temppuja, ei auta:(

      Poista
    2. Oletko kokeillut eri browsereita? Mulla esim. Firefox saattaa pottuilla ( vain alakerran laptopissa) niin etten itse pääse kommentoimaan, mutta Chromen tai Safarin kautta taas toimii ja yläkerrassa toimii kaikki. En oikein ymmärrä näitä saloja.

      Poista
    3. Ihan mahdotonta, olen kokeillut kaikilla, välillä toimii sitten taas ei. Sun blogi näkyy joka selaimella hyvin. Ei ole ennen tällaista ongelmaa ollut.

      Poista
  2. Lempitaiteilijoitani! Onneksi Turun taidemuseossa on monta hänen työtä ihan normaalistikin näytteillä. Ja erilaisia näyttelyitä olen nähnyt kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi täälläkin on museossa useampia Helenen töitä, on hän vaan taiteilijana omaa luokkaansa.

      Poista
  3. Huikea uutinen. Toivottavasti moni nosti tänään lipun salkoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö olekin. Toivon kaikesta sydämestäni, että lippuja liehui saloissa enemmän kuin satuin näkemään (eli en ainoatakaan).

      Poista