20.4.2010

Pitsiä ja perinteitä

Pitsikirjan innoittamana otin esille kaapin kätköistä korillisen pitsejä.

 

Tämä  kaunis kirja on täynnä ideoita ja on todella inspiroiva. Nyt etsin vinkkejä, miten voisin käyttää omia, suurimmaksi osaksi perittyjä pitsejäni.


Virkkaamani keittiön rullaverhojen reunapitsi kalpenee noiden Elinin pitsien rinnalla. Ihmeen hyvin ovat nuo vanhat käsityöt säilyneet. Ne ovat 1900-luvun aivan ensimmäisiltä vuosikymmeniltä ja ovat olleet jokapäiväisessä käytössä. Nimikoinnitkin ovat kuin taideteoksia, joten  on minulla tässä aikamoisia aarteita. Kirpputoreilla samanalaisia myydään pilkkahintaan. Niistähän puuttuu tunneside, mutta miten hienoa, että joku  pelastaa ne, joku joka ymmärtää  vanhojen käsitöiden arvon,

8 kommenttia:

  1. Nichts gegen deine Häkelei, mutta nuo vanhat pitsit on tosiaan aivan ihania.

    VastaaPoista
  2. Allu: Olen aivan samaa mieltä! (Pelkäsin jo, että toivot minun virkkaavan verhot sinulle, tai ainakin reunapitsin)

    VastaaPoista
  3. Et ehkä usko, mutta olen tuollaisia verhoja virkannut itsekin joskus vuonna kivi ja kirves.

    VastaaPoista
  4. Allu: Vuonna kivi ja kirves - siis samaa ikäluokkaa kuin nuo minun.

    VastaaPoista
  5. Vau, mikä aarre! Minä aloitin joskus päiväpeiton kanssa, mutta kesken jäi.

    VastaaPoista
  6. muistan martha stewart lehdessa nahneeni joskus etta tekivat ihania peittoja pitseista. quilts. olen myos nahnyt miten jotkut lisaavat niita natisti tyttojen mekkoihin. voi tehda myos tyynyja..... jos siis raskii niita kayttaa muuhun kuin alkuperaiseen tarkoitukseen. mina jopa skrappasin eraan pitsiliinan. :D

    VastaaPoista
  7. Minullakin on itse virkkaamaani pitsiä rullalla varastossa. En vain tiedä, mitä sillä tekisin. Monta kertaa olen ajatellut, että voisi virkata verhoja tai muuta sellaista. Se on vain jäänyt haaveeksi, kun ei ole oikein käyttöä....Vai eikö? Aikoinaan tykkäsin kovastikin pitseistä. Minun päiväpeittoni on virkattu kalastajalangasta. Saimme sen äidiltä häälahjaksi.

    VastaaPoista
  8. kato nyt tätäkin: Eläkepäivinä voit ehkä jatkaa peiton virkkaamista, tai sitten istahdat jo ensi kesänä tuuhean puun varjoon aurinkoisena päivänä ja otat virkkuutyön esille.Rentoudut siinä leudossa kesätuulessa.

    sansku:)Juuri tuon tyyppisiä ohjeita on tuo virkkauskirja täynnä. Mistähän aloittaisi!

    Sira:Huomasin kirjaa selatessani, että noille komeron kätköissä olleille pitseille on vaikka minkälaista käyttöä. Inspiroivaa todellakin.

    VastaaPoista